آمار نگران‌کننده از شیوع سکته مغزی در میان جوانان ایرانی

رئیس انجمن مغز و اعصاب می‌گوید سن وقوع سکته مغزی در ایران ۱۰ سال کمتر شده است

سالانه حدود ۱۸۰ هزارنفر در کشور به دلیل سکته مغزی از دنیا می روند- ATTA KENARE / AFP

سکته قلبی و سکته مغزی به عنوان دو عامل اصلی مرگ ایرانیان با رشدی نگران‌کننده روبه‌رو شده است. در حالی که پیش‌تر متخصصان قلب از کاهش قابل توجه سن سکته قلبی و بروز فشار خون ابراز نگرانی کرده‌بودند، حال رئیس انجمن بیماری‌های مغز و اعصاب نیز می گوید سن وقوع سکته مغزی هم ۱۰ سال کاهش یافته است.

حسین پاکدامن، رئیس انجمن مغز و اعصاب در یک نشست خبری که شنبه ۱۹ تیرماه برگزار شد گفت که آمار ابتلا به بیماری‌های مغزی ناخوشایند و تکان‌دهنده است.

او در این نشست خبری گفت: «آمارها نشان می دهد که حدود ۱۸۰ هزارنفر سالیانه درکشور ما به دلیل سکته مغزی از دنیا می روند و البته سن ابتلا به آن نیز حدود ۱۰ سال پایین آمده است. این در حالی است که می توان با پیشگیری به موقع از این آمار تکان دهنده کاست.»

بحران اقتصادی، تنش‌های اجتماعی و تغذیه نامناسب به عنوان عوامل اصلی در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی اعلام شده است. بر اساس الگوی جهانی کاهش بیماری‌ها در این حوزه، افزایش مراقبت‌های بهداشتی، کنترل دوره‌ای فشار خون و دیگر فاکتورهای تعیین‌کننده و البته بهبود امنیت روانی، کاهش استرس و افزایش شادی به عنوان مهم‌ترین عوامل کنترلی در نظر گرفته می‌شوند.

جمعیت گسترده‌ای از شهروندان ایرانی در سال‌های گذشته با بحران‌های پیچیده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی روبه‌رو شده‌اند و متخصصان همین موضوع را از عوامل کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی می دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس آمار دیگری که وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است حدود ۲۱ میلیون نفر از جمعیت کشور به نوعی دچار اختلالات روانی هستند. اختلال روانی طیف گسترده‌ای از بیماری ها از افسردگی تا بیماری‌های جدی روانی را در بر می‌گیرد.

براساس آمار وزارت بهداشت، این اختلا‌ل‌ها در سرکوب‌شده‌ترین بخش جمعیت ایران یعنی زنان بیشتر از مردان هم هست و به صورت متوسط در حالی که ۱۹.۴ درصد مردان بالغ دچار نوعی اختلال روانی بوده‌اند این آمار در زنان ۲۷.۶ درصد است.

رئیس انجمن مغز و اعصاب در بخش دیگری از اظهارات خود به رشد آمار بیماران مبتلا به آلزایمر هم اشاره کرد و گفت: «درحال حاضر در کشور حدود ۷۵۰ هزار بیمار مبتلا به آلزایمر داریم و متأسفانه پیش بینی می کنیم که در آینده نیز با تعداد بیشتری از این بیماران مواجه شویم.»

وی در خصوص ابتلای ایرانیان به MS نیز اظهار نگرانی کرد و گفت: «یک ناهمخوانی معناداری در مورد رشد MS در کشورمان وجود دارد که نگران کننده است. آمار فعلی بیماران حدود ۸۵ هزار نفر است. طبق تقسیم بندی  جغرافیایی باید بین ۲ تا ۳ درصد بیمار مبتلا به MS وجود داشته باشد در حالی که الان تعداد مبتلایان بسیار بالاتر از این عدد است و این یک هشدار جدی است.»